Dla nas proces zamówień to nie tylko przetarg. Początkiem jest budżetowanie lub określenie istniejącej potrzeby, a końcem procesu jest płatność i ocena wykonawcy usługi lub dostawcy towaru.
Główne ryzyka w procesie zamówień:
korupcja
zmowy dostawców
dostawa wadliwych towarów / usług
Błędy w płatnościach
Analiza procesu
Zgodność działań
Wykrywanie nadużyć
Możesz wybrać, które elementy procesu zamówień mają zostać objęte audytem! Podajemy również przykładowe pytania przypisane do elementów procesu zamówień.
Budżetowanie
Czy budżet jest przestrzegany? Czy jest racjonalny?
Zamówienia
Czy istnieje regulamin zakupów? Czy zapewnia on wybór najlepszej oferty? Czy istnieją mechanizmy chroniące przed korupcją w zamówieniach?
Dostawa
Czy usługi i towary są oceniane? Czy dochodzi do zmiany kosztów w trakcie realizacji usługi? Czy ta sama osoba zamawia i ocenia towar?
Ewidencja
Czy istnieje rejestr zamówień? Czy płatność faktur musi wynikać z wcześniejszych zamówień? Czy jest osoba odpowiedzialna za weryfikację?
Płatność
Czy każda płatność jest przyporządkowana do zamówienia? Czy za płatności odpowiada więcej niż jedna osoba? Czy istnieją mechanizmy chroniące przed nadużyciami w płatnościach?
Efektem naszych prac jest raport z audytu.
Jego główne elementy to: